Buurtteam Amsterdam leert van verhalen
Sinds 2021 zijn de buurtteams in Amsterdam actief, bedoeld als centraal aanspreekpunt voor bewoners met ondersteuningsvragen. Het Centrum voor Cliëntervaringen heeft samen met Story Connect en Meetellen onderzoek gedaan om inzicht te krijgen in hoe Amsterdammers de ondersteuning ervaren en hoe Buurtteam Amsterdam zich verder kan ontwikkelen. Niet met vragenlijsten of cijfers, maar via verhalen. De afgelopen maanden zijn 438 verhalen verzameld van mensen met uiteenlopende ervaringen.
Patronen zichtbaar maken
Werken met verhalen helpt om ervaringen en betekenissen te begrijpen. Het geeft inzicht in hoe mensen een situatie beleven. Er worden geen harde conclusies getrokken, maar patronen zichtbaar gemaakt. Dit gebeurt door samen te kijken naar verschillende perspectieven. Zo ontstaat een rijker beeld van complexe vraagstukken.
Samen op onderzoek
Op 3 februari kwamen 60 betrokkenen bijeen om de opgehaalde verhalen te bespreken en patronen zichtbaar te maken. Inwoners, medewerkers, zorgprofessionals en ambtenaren gingen met elkaar in gesprek over de betekenis van verhalen.
Buurtteam Amsterdam en de gemeente Amsterdam waren te spreken over deze andere aanpak:
“Normaal gesproken werken we met vragenlijsten en analyseren onderzoekers de antwoorden. Dat voelt veilig, want je weet wat je kan verwachten. Dit keer gingen we samen op onderzoek uit, zonder vooraf vaststaande resultaten. Dat vergt moed, zowel van de gemeente als van de buurtteamorganisaties. Moed om boven organisatiebelangen uit te stijgen en echt te luisteren naar mensen uit de praktijk. Door ons kwetsbaar op te stellen en verhalen van Amsterdammers en medewerkers centraal te stellen kunnen we écht leren.” – Berend de Groote, projectleider van het onderzoek
Benieuwd naar hoe we samen op onderzoek gingen binnen dit project? Lees meer in dit verslag over de bijeenkomst van 3 februari.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!